暗闇に蒼く浮かび上がる東京湾… 時として犯罪をテーマにしたフィクションの舞台として登場する。 漆黒の海底に消える人影、 工場地帯の放つ目映い光、 巨大な機械のノイズに消される悲鳴や銃声...不穏な空気と緊張感を強く印象づけるシーンにおいて記号的に用いられてきた。 北野武によるヤクザ映画、 リドリー・スコット監督による日本を舞台にした名作『ブラック・レイン(1989)』、 古くは野村芳太郎が手掛けたカルト作品『東京湾(1962)』などの映像作品。 アインシュテュルツェンデ・ノイバウテン、 スキニー・パピー、 KMFDMなど「インダストリアル」とカテゴライズされるノイジーで機械的な電子音。 そして2000年初頭にイースト・ロンドンのシーンを席巻した「グライム」のアグレッシブなビートと不気味に動くベースライン。 これらに代表される暗く無機質な雰囲気と共に、 作品の根底に描かれた叙情的で示唆に富んだ感覚や色彩を抽出し、 東京が描く現在の風景をソリッドに表現したコレクションと言える。
Tokyo Bay, nightfall, dark blue water meets the sky… a would be stage for crime fiction. The shadow of a man disappearing beneath the water and onto the jet black seabed, dazzling lights radiating from the factories, screams and gunshots swallowed up by the noise of heavy machinery… The bay holds the code to this disturbing air of unease and tension. Imagine visuals that chart a line from “Black Rain” (Dir. Ridley Scott, 1989), the masterpiece gangster film based in Japan, starring Takeshi Kitano back to the cult film, “Tokyo Bay” (Dir. Yoshitaro Nomura, 1962). Listen out for the mechanical noise and electronic sound from the ‘Industrial’ Einstürzende Neubauten, Skinny Puppy and KMFDM also the aggressive beats and ominous bassline that dominated the East London Grime scene in early 2000s. This dark, unerring atmosphere runs through the collection and is traced back onto the modern view of Tokyo expressing its colours, lyricism and thought provoking mood.